لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

بارداری و ویار در حیوانات

سگ شما در اوایل بارداری احتمالاً کم اشتها خواهد بود و با توجه به تغییرات هورمونی که در بدنش ایجاد شده میل او به غذا نیز کاهش یا افزایش خواهد یافت. اما در مراحل بعدی بارداری شاید حتی بیشتر از روزهای عادی هم تمایل به خوردن پیدا کند و یا حتی برعکس به غذای همیشگی که خوب می خورد میلی نداشته باشد.
بیشتر حیوانات در دورۀ پایانی بارداری و در ماه سوم خوش اشتها می شوند و تمایلشان برای خوردن غذا بیشتر می شود؛ اما با توجه به بزرگ شدن جنین در شکمشان مجبورند وعده ها را کوچک اما در تعداد وعدۀ بیشتر بخورند. 
بهتر است تا پیش از فرا رسیدن این موعد غذای حیوانتان افزایش پیدا نکند اما برخی از صاحبان تمایل دارند که زودتر این وعده را افزایش دهند. بایستی بدانید که این کالری اضافی منجر به تجمع چربی در شکم سگتان خواهد شد. 

غذای سگ باردار چی باید باشه؟

توجه به غذای سگ باردار خیلی مهمه. اگه حیوون سوء تغذیه داشته باشه (چه اضافه وزن و چه وزن کم)، برای خودش و توله‌هاش مشکلاتی پیش میاد. چاقی سگ شایع‌ترین مشکل تغذیه‌ای تو دوره بارداریه و می‌تونه باعث افزایش فاصله بین چرخه‌های فحلی (و در نتیجه کمتر شدن تعداد بارداری سگ در طول عمرش) و کاهش تعداد تخمک‌های آزاد شده در هر دوره (در نتیجه کم شدن تعداد توله‌ها در هر شکم) بشه. بعلاوه خطر سخت‌زایی رو بیشتر می‌کنه و می‌تونه حجم شیر رو کاهش بده و این‌طوری روی سلامت و رشد توله‌ها هم تاثیر منفی بذاره.

یک سگ سالم با تغذیه مناسب تو دوره بارداری حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن اضافه می‌کنه و نباید بذاریم بیشتر از این چاق بشه. کم‌غذایی تو دوران بارداری هم می‌تونه باعث سقط یا رشد غیر طبیعی جنین، کم شدن تعداد توله‌ها و پایین بودن وزن‌شون موقع به دنیا اومدن بشه. اما غذای مناسب سگ باردار چیه؟

چه غذایی برای سگ باردار خوبه؟
نحوه تغذیه سگ باردار تو هفته‌های مختلف فرق داره و به این صورته:

۶ هفته اول بارداری سگ

غذای سگ باردار تا حدود ۴۰ روز اول خیلی تغییر نمی‌کنه و فقط باید مراقب باشین که لاغر یا چاق نشه.

۳ هفته آخر بارداری سگ

از حدود روز ۴۰ به بعد رشد توله‌ها خیلی سریع می‌شه. انرژی مورد نیاز سگ مادر بین هفته‌های ۶ تا ۸ بارداری به حداکثر می‌رسه و بسته به تعداد توله‌ها می‌تونه ۳۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از جیره عادی سگ‌های بالغ باشه.
یک مشکل مهم تو سه هفته آخر (که هر چی به موقع زایمان سگ نزدیک‌تر می‌شیم این مشکل هم بدتر می‌شه)، اینه که توله‌ها شکم مادرو پر می‌کنن و جای زیادی برای غذا تو دستگاه گوارش باقی نمی‌مونه. بهترین غذا برای سگ حامله، غذاهای زود هضم و با کیفیت مخصوص رشد توله‌هاست. این غذا باید حداقل ۲۲ درصد پروتئین داشته باشه و مقدار انرژی قابل هضمش ۳۵۰۰ کیلوکالری در هر کیلو باشه.
 

غذای سگ در دوران شیردهی

طبق گفته وبسایت Vcahospital:

انرژی مورد نیاز سگ مادر تو دوره شیردهی از زمان بارداریش هم بیشتره و غذاش بعد از زایمان تا روز ۲۰ الی ۳۰ مرتب زیاد می‌شه، طوری که اواخر ماه اول ممکنه ۲ تا ۴ برابر قبل از بارداریش غذا بخوره. باید هرچقدر که می‌خواد بهش غذا بدین و حتی غذاشو مرطوب کنین تا اشتهاش باز بشه. حدود ۸ هفته بعد از زایمان (زمانی که توله‌ها کاملا از شیر گرفته شدن) انرژی مورد نیاز مادر کم می‌شه و به حالت طبیعی برمی‌گرده.

در انتهای مسیر تولید مثل سگ، موقعی که توله‌ها به دنیا میان مادرشون می‌تونه غذای بیشتری بخوره ولی بازم باید غذاش پرانرژی باشه. مرتب به هیکلش دقت کنین. اگه دیدین داره لاغر می‌شه، کمبود انرژی داره. توی دوران شیردهی هم بهتره به حیوون غذای زود هضم و با کیفیت مخصوص توله سگ‌ها رو بدین.

تو ۴-۳ هفته اول شیردهی بذارین سگ‌تون آزاد باشه و هر موقع خواست غذا بخوره. این‌طوری می‌تونه تو هر وعده مقدار کمتری غذا بخوره و توله‌ها هم به محض این که بتونن (از حدود ۳ هفتگی) ناخونک زدن به غذای جامد مادرشونو شروع می‌کنن. البته تغذیه آزاد برای سگی که فقط یک یا دو تا توله داره خوب نیست، چون بدنش خیلی بیشتر از مقدار لازم شیر می‌سازه و ممکنه ورم پستان بگیره.

تغییر دادن غذای سگ

معمولا باید رژیم غذایی سگ باردار رو تغییر بدیم و بعد از شیر گرفتن توله‌ها هم تغییر غذا لازمه. این کار باید حتما به تدریج و توی ۷ تا ۱۰ روز انجام بشه. پس به نکاتی که بالاتر گفتیم حتما دقت کنین و از دامپزشک هم کمک بگیرین.

غذا نخوردن سگ باردار
به گفته وبسایت animalwised:
شایع‌ترین علت غذا نخوردن سگ باردار یا کم شدن اشتهاش، حالت تهوعه. این حالت معمولا بعد از سه هفته اول بارداری شروع می‌شه ولی خیلی از سگ‌ها هم از همون اول حاملگی تهوع و بی‌اشتهایی دارن. اگه بالا آوردن حیوون بیشتر از یک روز طول کشید بهتره با دامپزشک مشورت کنین.

یک دلیل دیگه ممکنه این باشه که وقت زایمان رسیده. خیلی از سگ‌ها از حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل از زایمان غذا نمی‌خورن که کاملا طبیعیه چون اگه معده پر باشه موقع زایمان بهش فشار میاد و حیوون اذیت می‌شه. این غذا نخوردن هیچ ایرادی نداره، فقط باید به اندازه کافی آب تازه براش بذارین.

اگه هیچ کدوم از این دو حالت نبود، غذا نخوردن سگ باردار ممکنه به خاطر نامناسب بودن غذا، مشکلات معده یا کم شدن فعالیت بدنی حیوون باشه. غذای سگ باردار باید حاوی مواد زیر باشد:

  • پروتئین گوشتی
  • چربی‌های سالم
  • مقدار کمی کربوهیدرات

سگ‌های باردار به استراحت زیادی احتیاج دارن و شاید فعالیت کمتر باعث بشه که نسبت به قبل از بارداری‌شون کالری کمتری بسوزونن و کمتر غذا بخورن.

بعضی از سگ‌های باردار ممکنه به خاطر بهم خوردن هورمون‌هاشون مدت کوتاهی غذا نخورن و بعد که خوب شدن با خوردن بیشتر جبرانش کنن. ولی اگر سگی تو دوره بارداری بیشتر از ۲ روز غذا نخورد یا خیلی کم خورد، باید ببرینش پیش دامپزشک.

خلاصه چیکار کنیم …

بهترین غذای سگ باردار، غذای مخصوص دوره رشد توله نژادهای کوچیک یا متوسطه. مهم‌ترین مساله در مورد تغذیه سگ حامله یا شیرده هم اینه که تو بازه‌های زمانی حساس، اجازه بدین حیوون هر چقدر می‌خواد غذا بخوره مگه این که در حال چاق شدن باشه. بعلاوه همیشه مقدار کافی آب تازه تو یک کاسه تمیز براش بذارین.

منبع