لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

تفسیر نحوه خوابیدن گربه ها

آیا تابحال به انواع حالت هایی که گربۀ شما می خوابد دقت کرده اید؟ آیا به این فکر کردید که شاید هر کدام معنای خاصی بدهد و به حال و روحیۀ او مرتبط باشد؟ 

خب ما در اینجا چند مدل از حالت های مختلف خواب گربه را به همراه تعبیر آن برای شما آورده ایم تا دوست کوچولویتان را بهتر بشناسید. 

1. حالتی که کامل بدنش رو می پیچونه و به اصطلاح مثل هلال ماه میشه

این حالت معمولاً متداول ترین نوع حالت خواب در گربه هاست. دلیل این حالت خواب این است که گرمای بدنش را تأمین می کند و در عین حال از همۀ ارگان ها محافظت می شود. این یکی از حالت های اصلی است که گربۀ کوچک شما وقتی در طبیعت است به خود می گیرد. 

گاهاً اگر گربه احساس امنیت نکند هم همین شکل را به خود می گیرد. 

2. درون جعبه 

گربه ها دیوانه وار جعبه و کارتن ها را دوست دارند. اصلاً مهم نیست که محتوای جعبه چیست آنها با دیدن آن هیجان زده می شوند و مدتی با آن سرگرم هستند. در واقع آنها داخل آن می روند و می خوابند چون به آنها احساس امنیت و حمایت شدن می دهد. برای آنها جعبه به عنوان پوششی در مقابل سایرین است و بسته به سایز آن می تواند کامل او را از دید دیگران مخفی کند و این به گربه احساس امنیت می دهد. 

3. خوابیده به پشت و شکمش رو به بالا 

گربه ها گاهاً روی کمر خود و در حالی که شکمشان رو به بالاست می خوابند که حالتی بسیار بانمک به خود می گیرند. از آنجاییکه در چنین حالتی گربه می تواند آسیب پذیر باشد این حالت حاکی از رابطۀ بسیار خوب او با سرپرستش دارد و نشان می دهد که به او و محیطی که در آن هست اعتماد کامل دارد. 

4. خوابیدن با چشمان نیمه بسته

آیا تابحال متوجه نوعی خوابیدن گربه تان شده اید که گویی هر لحظه آمادۀ پریدن از خواب است؟ 

چنانچه گربه تان را در این وضعیت دیدید بدانید که او نمی خواهد هر گونه تشویقی کوچک احتمالی و یا لحظه ای را از دست بدهد.


5. شبیه به یک بسته نان تست 

گربه ها معمولاً در چنین حالتی خواب نیستند؛ اما اگر هم در چنین حالتی خواب باشند طولانی و عمیق نخواهد بود و در حالت چرت زدن هستند. 

اگرچه در این حالت معمولاً گربه ها هشیاری خود را حفظ می کنند اما این وضعیت حاکی از ریلکس بودن و راحتی گربه است و از حالت های خوب برای استراحت اوست. 

در چنین حالتی گربۀ شما انرژی خود را باز به دست می آورد و در حالی که مراقب و هشیار است به استراحت می پردازد. 

6. خوابیدن به پهلو 

خوابیدن به پهلو تعبیری همانند خوابیدن روی کمر با شکم رو به هوا برای گربه ها دارد چرا که در این حالت هم اعضای بدن گربه می تواند در معرض خطر باشد و باز هم همانند همان حالت (شکم رو به بالا) نشان دهندۀ احساس امنیت و اعتماد به اطرافیان است. 

در این حالت هم گربه در خواب عمیقی نیست.

7. خوابیدن با پنجه روی صورت 

این وضعیت بسیار بانمک خواب در گربه ها همان علامت "لطفاً مزاحم نشوید" است. آنها در این حالت معمولاً در خوابی عمیق هستند و از هیچ گونه مزاحمی استقبال نخواهند کرد. 

8. خوابیدن بر روی لبه  

گربه ها دوست دارند بر روی لبه های بلند و باریکی مثل روی دستۀ مبل ، نردۀ راه پله ، لب پنجره دراز بکشند. دیدن آنها که در این وضعیت در خواب به سر می برند بسیار بامزه است. حتی فکر افتادن را هم نمی کنند! و آیا واقعاً در چنین وضعیتی احساس راحتی می کنند؟! 

9. خوابیدن در وضعیتی که راحت به نظر نمی آید!

در این وضعیت گربه زوایای عجیب و غریبی به بدن خود داده و در خواب به سر می برد. به نظر می آید که در این حالت همم گربه در خواب عمیق است و همانند وضعیت شکم رو به بالا بایستی به اطرافیان و محیط پیرامون اعتماد کامل داشته باشد . 

10. خوابیدن در حالت نشسته 

شاید این حالت را در انسان های اطراف خود هم دیده باشید که در همان حالت نشسته به خواب می روند. هر چند گربه ها در این حالت بیشتر در حال چرت زدن هستند تا خواب عمیق! گربۀ شما نهایتاً 15 الی 20 دقیقه در چنین وضعیتی می تواند بماند و معمولاً با کوچک ترین صدا از خواب می پرد. 

11. خوابیدن روی سرپرست خود 

این حالت خوابیدن بسیار زیاد به میزان وابستگی و رابطۀ او با سرپرست خود بستگی دارد. گربۀ شما روی بدن شما دراز می کشد چون دوست دارد نزدیک شما باشد. بنابراین این وضعیت خوابیدن گربه نشان از سلامت رابطۀ شما با حیوانتان دارد. 

12. وضعیت سوپرمن 

در این حالت گربۀ شما روی شکم می خوابد و دستان خود را به جلو دراز می کند و پاها به عقب درست همانند شخصیت سوپرمن! این حالت خواب گربۀ شما نشان می دهد که بسیار در وضعیت راحتی است و در خواب عمیق به سر می برد. 

13. خوابیدن در جای گرم و نرم یا زیر پتو

گربه ها عاشق خوابیدن در زیر پتو ، رو یا زیر تخت خواب ، داخل کمد و جاهای مخفی و پوشیده هستند. اینگونه جاها برای گربه پر از حس گرما، امنیت و آرامش است. 

از آنجاییکه گربه وقتی در خواب به سر می برد در آسیب پذیرترین حالت ممکن خود است پس دوست دارد برای خواب عمیقش امن ترین جای ممکن را انتخاب کند. 

14. خواب در کنار گربۀ دیگر 

وقتی بچه گربه ها متولد می شوند در آغوش مادرشان و به همراه سایر خواهر و برادرهای خود در میان توده ای گرم و کرکی می خوابند. بنابراین آنها خاطره ای خوش از خوابیدن در کنار گربه های دیگر دارند. معمولاً این حالت را گربه هایی که در یک خانه با هم بزرگ شده باشند دارند و این نشان دهندۀ رابطۀ خوب و صمیمی میان آنهاست. 

به طور کل، گربه ها 70 درصد عمر خود را در خواب هستند. گفته می شود که یکی از دلایل خواب زیاد گربه ها نیاز برای هضم رژیم پروتئین آنهاست. 

منبع