لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

معرفی انواع خرگوش لوپ؛ مراقبت و نگهداری خرگوش لوپ

معرفی انواع خرگوش لوپ؛ 

مشخصات خرگوش لوپ ؛

مراقبت و نگهداری خرگوش لوپ؛

تشخیص خرگوش لوپ اصل؛

 تشخیص خرگوش لوپ اصل

انواع خرگوش لوپ علی الخصوص خرگوش مینی لوپ و مینی لوپ هلندی که بعضیا بهشون خرگوش لوپی هم می‌گن یکی از محبوب‌ترین حیوونای خونگیه و بیشتر آدما به محض دیدنش عاشقش می‌شن. وقتی یکی از این گوله‌های پشمی توی اتاق برای خودش این طرف و اون طرف می‌دوئه و گوش‌های بزرگش توی هوا می‌چرخن و به صورتش می‌خورن، واقعا سخته که خودمونو کنترل کنیم و لپاشو گاز نگیریم.

گوش‌های خرگوش وسیله تنظیم دمای بدنش هستن و هرچی بزرگ‌تر باشن، حیوون بهتر می‌تونه تو آب و هوای گرم دوام بیاره. ظاهرا گوش بعضی از خرگوش‌هایی که توی مناطق گرم زندگی می‌کردن اونقدر بلند و سنگین شد که دیگه نمی‌تونستن صاف نگه‌شون دارن و این‌جوری بود که خرگوش لوپ به وجود اومد.

خیالت راحت، ما این راهو بلدیم و توی این مطلب هرچی لازم باشه بدونی رو درمورد خرگوش لوپ بهت می‌گیم.

مشخصات خرگوش لوپ
مشخصات خرگوش لوپ

میانگین عمر خرگوش لوپ ۶ تا ۸ ساله و معمولا خوش‌اخلاقه و رفتار پرخاشگرانه‌ای نداره. مراقبت ازش هم در کل تقریبا مثل خرگوش خانگی معمولیه و تربیت کردنش هم شبیه تربیت خرگوش‌های دیگه‌ست  در ضمن، صورت این خرگوش معمولا نسبتا به خرگوش‌های معمولی فلت‌تر هست، یعنی خیلی پوزه ندارن و موهای بلندتری هم دارن.

 

این خرگوش‌ها رنگ‌های مختلفی هم دارن، مثل:

  • آبی
  • سفید
  • قهوه‌ای
  • مشکی و غیره

انواع خرگوش Lop

به گفته سایت thesprucepets، الان ۵ تا نژاد رسمی خرگوش لوپ وجود داره:

لوپ انگلیسی

  • پدر جد همه خرگوش‌های لوپه
  • می‌تونه تقریبا هر رنگی داشته باشه
  • گوش‌هاش اونقدر بلنده که روی زمین کشیده می‌شه
  • این نوع خرگوش، نژاد بزرگیه و معمولا حدود ۴ تا ۵.۵ کیلو وزن داره

 خرگوش لوپ فرنچ یا فرانسوی

خرگوش لوپ فرنچ یا فرانسوی

وزن لوپ بالغ فرانسوی ۵.۵ تا ۸.۵ کیلو هست (بزرگ‌ترین نژاد لوپه) و قبلا برای مصرف گوشتش پرورش داده می‌شده

 خرگوش لوپ هلندی

خرگوش لوپ هلندی

یکی از محبوب‌ترین و کوچیک‌ترین نژادهای خرگوش لوپه که صورت خیلی جمع و جور، موهای پرپشت و گوش‌های کوتاهی داره. این نژاد خرگوش مینیاتوری تقریبا می‌تونه هر رنگی داشته باشه و یکی از خوش‌اخلاق‌ترین انواع خرگوشهحداکثر وزن خرگوش لوپ هلندی معمولا حدود ۸.۱ کیلو هست.

 خرگوش فازی امریکایی

فازی آمریکایی

  • از ترکیب خرگوش لوپ هلندی و آنگورا فرانسوی به وجود اومده
  • گوش‌های کوتاهی داره
  • معمولا وزنش از ۸.۱ کیلو بیشتر نمی‌شه
  • فرقش با لوپ هلندی موهای بلندشه

 

 خرگوش مینی لوپ

خرگوش مینی لوپ

خرگوش‌های مینی لوپ بدن گرد و جمع و جور دارن با موهای پرپشت که می‌تونه به هر رنگی باشه و گوش‌های بلندی که نوک‌شون تقریبا رو زمین کشیده می‌شهاین کلمه مینی به معنی کوچیک نیست و مینی لوپ‌ها جثه متوسطی دارن، طوری که وقتی کاملا رشد کردن وزن‌شون معمولا به حدود ۲.۲ تا ۷.۲ کیلو می‌رسه؛ اما به خاطر این بهشون می‌گن مینی که مثل یک لوپ فرانسوی با سایز یک دوم هستن.

 

 

مراقبت و نگهداری خرگوش لوپ

طبق چیزی که وبسایت bunnylady گفته، در نگهداری از خرگوش لوپ باید بیشتر مراقب موارد زیر باشین:

گوش‌ها

داخل گوش خرگوش‌های لوپ زودتر کثیف می‌شه و احتمال عفونت و جمع شدن انگل‌هایی مثل کنه گوش هم تو این نژاد بیشتر از انواع معمولیه چون مجرای گوش باریک‌تری دارن. اگه موم و کثیفی‌ها رو مرتب از توی گوش حیوون پاک نکنیم حتی می‌تونه باعث عفونت جمجمه بشه. ضمنا انواعی که خیلی گوش بلند هستن نوک گوش‌شون روی زمین کشیده می‌شه و ممکنه کثیف و زخمی بشه.

خطرحمام کردن خرگوش به احتمال زیاد باعث مرگش می‌شه.

دندون‌ها

شاید مهم‌ترین بیماری خرگوش لوپ مشکلات دهان و دندان باشه چون معمولا جمجمه این حیوونا از خرگوش معمولی کوتاه‌تره و به همین خاطر احتمال میزون نبودن دندوناشون بیشتر می‌شه. در نتیجه احتمال رشد بیش از حد و مشکلات دندون تو این نژادها ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتره و باید هم مراقب رژیم غذایی‌شون باشین، هم دندوناشونو مرتب معاینه کنین.

معاینه دندون‌ها

گونه‌های حیوون رو مرتب با انگشتاتون لمس کنین تا اگه هر نوع برآمدگی یا چیز نوک‌تیز غیرعادی به وجود اومد متوجه بشین. این چیزا می‌تونه علامت رشد بیش از حد دندونای قسمت لپ باشه. لب‌های خرگوش رو هم آروم بکشین عقب تا دندونای جلوشو ببینین. این دندونا باید خم نشده باشن (مثلا به سمت داخل) و بیش از حد بلند هم نشن.

چاقی

خرگوش‌های لوپ کاملا مستعد چاقی هستن که خیلی هم براشون خطرناکه. در کنار رژیم غذایی سالم باید فضای کافی برای دویدن و فعالیت حیوون فراهم کنینابعاد قفس یا خانه این خرگوش باید حداقل ۴-۳ برابر طول بدنش باشه (و هرچی بزرگ‌تر قطعا بهتر). حداقل روزی ۲ ساعت هم تو یک فضای بزرگ‌تر ولش کنین، ترجیحا صبح یا عصر چون تو این زمان از روز فعال‌تره.

 

رژیم غذایی  خرگوش Lop

غذای خرگوش لوپ باید شامل حدود ۸۰ درصد یونجه خشک، یک مقدار پلت‌های بدون دانه و میوه و سبزیجات باشه.

  1. یونجه خشکهمیشه باید به مقدار زیاد در دسترس حیوون باشه چون کاملا برای دستگاه گوارشش مناسبه و باعث ساییده شدن دندونا هم می‌شه
  2. سبزی‌های برگ‌دار تازهمثلا ریحون، گشنیز و کاهو، مواد مغذی لازم رو تامین می‌کنن
  3. پلتاز پلت‌های مخصوص خرگوش فقط باید به مقدار کم (حدود یک چهارم فنجون در روز) استفاده کنین
  4. دسر و تشویقیمیوه و سبزیجات تازه یا خشک رو به مقدار کم به حیوون بدین، مخصوصا اونایی که شیرین هستن از ۲-۱ قاشق غذاخوری در روز بیشتر نشن

 

 

تشخیص خرگوش لوپ اصل

خرگوش لوپ گوش افتاده داره ولی آویزون بودن گوش‌ها همیشه دلیل اصیل بودنش نیست و برای این نوع خرگوش باید به تفاوت‌های دیگه توجه کنین:

  • به جمجمه خرگوش دقت کنین؛ غضروف قاعده (انتهای پایینی) گوش خرگوش لوپ به خاطر آویزون بودن گوش‌ها یکم تغییر شکل داده و یک برآمدگی کوچیک بالای سرش هست که بهش تاج می‌گنضمنا خرگوش‌های لوپ (به‌استثنای نژاد انگلیسی‌شون) جمجمه کوتاه‌تری دارن.
  • لازم به ذکره که گوش خرگوش لوپ تازه متولد شده آویزون نیست و بعدا که سنگین‌تر شد میفته پایین، معمولا تو سن یک تا ۴ ماهگی و بعضی وقتا هم بیشتر، حتی تا یک سالگی.
  • بعضی نژادهای مخلوط هستن که موقع استراحت گوش‌شون افتاده است ولی می‌تونن صافش کنن. به ندرت خرگوش نیم لوپ هم پیدا می‌شه، یعنی یک گوشش صافه و اون یکی افتاده.

 

خرگوش لوپ مناسب من هست؟

به خرگوش‌هایی می‌گن لوپ که نمی‌تونن گوش‌شونو صاف نگه دارن (مگر اینکه خودشون بخوان!). مهم‌ترین نکته درباره این حیوونا اینه که بیشتر از انواع معمولی مستعد مشکلات دندون و گوش و چاقی هستن.
خرگوش لوپ نسبت به خرگوش‌های معمولی نازنازی‌تر هستن! به خاطر همینم هست که این روزها خیلی‌ها به نگهداری خرگوش لوپ هلندی و خرگوش مینی لوپ علاقه نشون دادن.