لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

اصول نگهداری صحیح از حیوانات خانگی

حیوانات خانگی میتوانند منبع خوشبختی، روحیه، تسکین دهنده ی استرس و همچنین بسیار سرگرم کننده باشند.

این حیوانات که هدیه ای از جانب طبیعت به ما هستند باید به خوبی نگهداری شوند و عضوی از خانواده محسوب می شوند.

آنها میتوانند نگهبان بزرگی نیز برای خانواده خود باشند و به امنیت خانه ما می افزایند. آنها قدرت بویایی و شنیداری زیادی دارند. صدای کوچک نیز می تواند آنها را بیدار کند. بنابراین اگر یک سارق در تلاش است تا امنیت شما را زیر پا بگذارد، می تواند به همه هشدار دهد.

همه ی ما به عنوان صاحبان حیوانات خانگی بهترین حالت را برای کوچکترین و گاهی پشمالوترین عضو خانواده خود می خواهیم و شادی و رفاه حیوانات خانگیمان برایمان اهمیت دارد.

مراقبت از حیوانات فراتر از اطمینان از پر بودن کاسه آنها یا راه رفتن سگ و پرشدن بستر است.

ما چند نکته برای مراقبت از حیوانات خانگی جمع آوری کرده یم. اگر شما برای اولین بار صاحب حیوان خانگی میشوید یا چندین حیوان دارید این راهنما میتواند به عضو جدید خانواده شما کمک کند تا احساس راحتی در خانه خود داشته باشد.

 

+ قبل از اینکه حیوان خانگی خود را به خانه بیاورید از آمادگی خود اطمینان پیدا کنید.

در اینجا چند ملاحظه وجود دارد که باید در هنگام آماده سازی برای آوردن یک حیوان خانگی محبوب به زندگی خود فکر کنید.

حیوان خانگی متناسب با خانه و سبک زندگی خود را انتخاب کنید و از انتخاب های غیر معقول خودداری کنید.

آگاه باشید که نگهداری از حیوان خانگی به سرمایه گذاری زمان وهزینه نیاز دارد.

فقط تعداد و نوعی از حیوانات خانگی را که میتوانید برای آنها محیط مناسب و ایمنی فراهم کنید، را انتخاب کنید.این شامل غذا، آب، سرپناه، مراقبت های بهداشتی و همراهی نیز می باشد.

*حیوانات خانگی ترجیحاً باید با عشق از یک پناهگاه گرفته شوند و نه از مغازه هایی که آنها را فقط برای اهداف تجاری در شرایط غیرانسانی نگهداری می کنند.

 

داشتن حیوان خانگی در خانه و مراقبت از آن یک کار بسیار چالش برانگیز است. از حیوانات خانگی باید به عنوان یک کودک کوچک مراقبت شود زیرا آنها نمی توانند صحبت کنند. ما باید آنقدر هوشمند باشیم که متوجه شویم مشکلی دارند یا نه. بنابراین اگر صاحب حیوان خانگی هستید می توانید با رعایت موارد ذکر شده در زیر از او مراقبت کنید.

 

واکسیناسیون

حیوانات به بیماری بسیار حساس هستند. باید به درستی از آنها مراقبت کرد. مانند یک نوزاد، باید برای بیماری که ممکن است برای آنها اتفاق بیفتد، واکسینه شوند. واکسیناسیون جداگانه ای برای هر حیوان وجود دارد. واکسن از حیوانات و حتی انسان محافظت می کند.

برای مثال اولین زمان واکسیناسیون توله سگ ها در ۶-۸ هفتگی می باشد.سایر مراقبت های دامپزشکی نیز مانند معاینه فیزیکی، آزمایش ها ،تعیین زمان عقیم سازی و… می باشد. مراقب علائمی نظیر کاهش وزن، تغییر در رفتار و کمبود انرژی باشید.

 

تغذیه

به حیوانات خانگی باید به موقع غذا داده شود.

به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی باید باعث تعادل کربوهیدرات، چربی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی شود.

غذای با کیفیت، حیوان خانگی شما را سالم ، بازیگوش و دوست داشتنی خواهد کرد.و از بیماری هایی که ممکن است منجر به اسهال، آکنه یا سایر بیماری ها یا مشکلات پوستی شود، حفظ می کند.

انتخاب غذا به نوع حیوان خانگی بستگی دارد. حیوانات خانگی گوشتخوار به غذای مبتنی بر پروتئین نیاز دارند. در حالی که به حیوانات خانگی گیاهخوار باید گزینه های سبزیجات داده شود.

تغییر رژیم غذایی باید منظم و با احتیاط انجام شود. به حیوان خانگی باید وقت کافی داده شود تا آن را دوست داشته باشد یا دوست نداشته باشد، باید اجازه داد که به آهستگی با غذای جدید سازگار شود. غذا نباید تنها شامل غذای تجاری بسته بندی شده و فرمول دار باشد بلکه باید هر از چند گاهی غذای خانگی نیز تهیه شود.

گوشت نپخته یا گوشت با کیفیت پایین نباید به حیوانات خانگی داده شود. ممکن است منجر به عفونت و ناراحتی معده شود. پس باید گوشت یا مرغ پخته وبا کیفیت خوب داده شود.

حیوانات خانگی نباید از باقی مانده های غذا تغذیه شوند.

غذا یا آب ترجیحاً در ظروف سفالی باشد تا ظروف استیل، این باعث می شود تازه بمانند و مواد غذایی بهداشتی داشته باشند.

 

آموزش

حیوانات خانگی به عشق و صبر پاسخ می دهند. برای آموزش حیوانات خانگی، باید حوصله داشته باشید و درروزهای ابتدایی وقت بگذارید تا زمانی که حیوان خانگی یاد بگیرد. ممکن است مجبور شوید روزانه مدتی (۱ ساعت ۲) را با آنها بگذرانید تا اینکه آموزش ببینند.

به حیوانات خانگی باید آموزش داده شود که درکنار مهمان، اعضای خانواده و فرزندان به خوبی رفتار کنند.

حیوان خانگی باید برای همراهی صاحب در هنگام پیاده روی به روشی مناسب آموزش ببیند.

به حیوانات خانگی باید آموزش داده شود که محافظ شخصی یا خانوادگی باشند.

حیوانات خانگی باید درست مثل بچه ها آموزش ببینند، نظم بگیرند و ترفندهای بازیگوش یاد گیرند.

با تجربه و تکرار اقدامات انجام شده توسط مالک یا مربی می توان به راحتی به حیوانات خانگی آموزش داد.

به محض اینکه حیوان خانگی اقدام به اجرای یک ترفند خاص کرد، مربی یا مالک نباید فراموش کند که به حیوان خانگی جایزه بدهد. این به حیوان خانگی کمک می کند تا درس ها و ترفندهای آموخته شده را تکرار کند. تشویق باعث سهولت و آموزش بهتر می شود.

*حین آموزش حیوان خانگی را تنبیه، ضرب و شتم یا زور نکنید. حقوق آنها را فراموش نکنید.

بهداشت

آنها به نظافت و استحمام منظم نیاز دارند. بهداشت آنها باید به خوبی حفظ شود. گوش ها و پوست باید مرتبا تمیز شود.

محل زندگی آنها باید تمیز و مطبوع باشد. سرپناه آنها نباید بوی بد داشته باشد

باید هر از چند گاهی ناخن ها را کوتاه کرد.

+

هنگامی که حیوانات خانگی استراحت می کنند یا می خوابند، نباید مزاحم آنها شد .

+

صاحب باید اغلب وقت خود را با آنها بگذراند، حیوانات خانگی دوست دارند مورد توجه قرار بگیرند و با ارباب خود بازی کنند.

+

صاحب باید نقاط قوت و ضعف حیوانات خانگی خود را بررسی کند تا با آنها رفتار مناسب داشته باشد.

+

نکاتی درباره رویدادهای خاص

اجتماعات بزرگ خانوادگی، آتش بازی، پیک نیک و سایر رسومات وجشن ها برای انسان سرگرم کننده است اما می تواند برای حیوانات ترسناک یا حتی خطرناک باشد. آتش بازی پر سر و صدا و سایر صداهای بلند می تواند حیوان خانگی شما را وحشت زده کند.

غذاهای تعطیلات نیزمی توانند ناسالم باشند.

دمای شدید مانند گرمای تابستان یا زمستان سرد و سفر می تواند خطرناک باشد. و بقایای بالقوه خطرناک مانند آتش بازی یا روبان و کاغذ بسته بندی می تواند در نهایت روی زمین قرار بگیرد که ممکن است حیوان خانگی شما آن را بخورد یا با آن بازی کند.

قبل از جشن ها مدت طولانی حیوان خانگی خود را ورزش دهید. سپس به آنها زود غذا دهید و آنها را در یک مکان تاریک و خنک جدا کنید.

صرف نظر از اینکه شما برای جشن سال نو خود، یا یک اجتماع بزرگ دیگر برنامه ریزی می کنید یا نه، مهم است که اقدامات احتیاطی بیشتری برای ایمن نگه داشتن حیوان خانگی خود انجام دهید.

چوب درخشان، روبان، فلفل بسته بندی، خلال دندان و سایر اشیا را از حیوان خانگی خود دور نگه دارید.

اجازه ندهید حیوانات خانگی در نزدیکی منقل کباب پز شما قرار بگیرند در حالی که از آن

استفاده می شود یا هنوز داغ است.

از غذا دادن باقی مانده میز به حیوان خانگی یا سایرغذاهایی که برای افراد در نظر گرفته شده است خودداری کنید. به یاد داشته باشید، برخی از مواد غذایی حتی برای حیوان شما سمی هستند!

به یاد داشته باشید که آفتاب و گرمای زیاد (و رطوبت!) یا سرمای زیاد می تواند برای حیوانات خانگی خطرناک باشد. وقتی هوا بسیار شدید است آنها را درون خانه نگه دارید. اگر بیرون از گرما هستند، اطمینان حاصل کنید که به نقاط سایه دار و آب فراوان دسترسی دارند.

داشتن حیوان خانگی یکی از بهترین تصمیماتی است که می توانید بگیرید. با داشتن یک حیوان خانگی حتی ممکن است علاقه خود به مراقبت از حیوانات را دریابید وتصمیم بگیرید که یک دامپزشک حرفه ای شوید.

 

حقوق حیوانات چیست؟

با حیوانات خانگی باید به شیوه انسانی رفتار شود، نباید آنها را در موقعیت های غیر انسانی نگهداری کرد و یا در هنگام بیماری از آنها غفلت کرد.

حیوانات، پرندگان، ماهی ها و غیره نباید در قفس قرار بگیرند و باید مکان های راحت و

هوایی مانند تونل ها، مخفیگاه ها، خانه های باز پرندگان، لانه ها، خانه های سگ یا حوضچه های تمیز و مخازن بهداشتی بزرگ در اختیار آنها قرار گیرد تا بتوانند باهمراهی

دوستانشان در آنجا اقامت کنند.

استفاده از حیوانات برای سرگرمی نباید مورد تشویق قرار گیرد زیرا مربیان با آزار و اذیت عجیب و غریب، حیوانات را آموزش می دهند تا از حلقه های آتش بپرند یا روی یک توپ بزرگ با یک پا تعادل برقرار کنند، حیوانات از چنین اقدامات انسانی افسرده و ناامید می شوند.

حیوانات و حیوانات خانگی نباید برای اهداف تجاری پرورش یابند یا برای گرفتن کیف، کفش، کمربند چرمی یا خز و سایر لوازم جانبی و غیره، کشته شوند.

ما نباید در حق زندگی آنها دخالت کنیم.

منبع :

اصول نگهداری صحیح از حیوانات خانگی